VR, brunost og ... dialekter?
- đź Spill
- ⏠Unity
Publisert 12, juni 2025
Hva fĂ„r du nĂ„r du blander sammen VR, matvarer og AI som genererer tekst med bĂ„de humĂžr og dialekter? â ÂDu fĂ„r Varer pĂ„ Vei!
Introduksjon
Varer pÄ vei er en VR-applikasjon hvor spilleren henter varer for kunder hvor forespÞrslene og responsen er generert med ChatGPT.
Prosjekt gjennomfĂžrt av meg og fem andre gruppemedlemmer i Eksperter i Team (EiT) ved NTNU i landsbyen VR/AR og AI for lĂŠring. Prosjektet resulterte i en runner-up-posisjon under EiT innovation Awards 2025.
Oppgaven var laget i samarbeid med NAV, med mĂ„l om Ă„ introdusere ikke-europeiske innvandrere til en typisk fĂžrstejobb â matvarebutikk. Applikasjonen skulle gi en blanding mellom praktisk yrkeserfaring og eksponering for norske sprĂ„kuttrykk og matvarer i trygge omgivelser.
Istedenfor at jeg forklarer spillet steg for steg kan du jo se resultatet av prosjektet her:
Video
Spillets gang
I hovedsak handler spillet om Ä hente matvarer som kundene ber om. Deretter vil de gi respons pÄ om varen var riktig eller gal. Hvis varen var gal sier de hva de fikk, og hva de egentlig ville ha.
FĂžrste gang presenterer kundene forespĂžrselen kun muntlig. FĂžrst nĂ„r man spĂžr om de kan gjenta vil teksten komme opp. Dette tillater at spillerne kan utfordre seg litt ekstra uten hjelp fra tekst.Â
Kundene kan ha noksĂ„ kreative uttrykksformer â spesielt om man skrur pĂ„ dialekter og humĂžr.Â




Spill-loopen: Start spill -> Snakk med kunde -> Hent vare -> Tilbakemedling
Innovation Awards

Sertifikat fra EiT innovation awards 2025.