VR, brunost og ... dialekter?

Hva fĂ„r du nĂ„r du blander sammen VR, matvarer og AI som genererer tekst med bĂ„de humĂžr og dialekter? — ­Du fĂ„r Varer pĂ„ Vei!

Relatert prosjekt

Varer pÄ vei

Introduksjon

Varer pÄ vei er en VR-applikasjon hvor spilleren henter varer for kunder hvor forespÞrslene og responsen er generert med ChatGPT.

Prosjekt gjennomfĂžrt av meg og fem andre gruppemedlemmer i Eksperter i Team (EiT) ved NTNU i landsbyen VR/AR og AI for lĂŠring. Prosjektet resulterte i en runner-up-posisjon under EiT innovation Awards 2025.

Oppgaven var laget i samarbeid med NAV, med mĂ„l om Ă„ introdusere ikke-europeiske innvandrere til en typisk fĂžrstejobb — matvarebutikk. Applikasjonen skulle gi en blanding mellom praktisk yrkeserfaring og eksponering for norske sprĂ„kuttrykk og matvarer i trygge omgivelser.

 

Istedenfor at jeg forklarer spillet steg for steg kan du jo se resultatet av prosjektet her:

Video

Fremvisning av spillet Varer PÄ Vei. 

Spillets gang

I hovedsak handler spillet om Ä hente matvarer som kundene ber om. Deretter vil de gi respons pÄ om varen var riktig eller gal. Hvis varen var gal sier de hva de fikk, og hva de egentlig ville ha.

FÞrste gang presenterer kundene forespÞrselen kun muntlig. FÞrst nÄr man spÞr om de kan gjenta vil teksten komme opp. Dette tillater at spillerne kan utfordre seg litt ekstra uten hjelp fra tekst. 

Kundene kan ha noksĂ„ kreative uttrykksformer — spesielt om man skrur pĂ„ dialekter og humĂžr. 

Spill-loopen: Start spill -> Snakk med kunde -> Hent vare -> Tilbakemedling

Innovation Awards

Sertifikat fra EiT innovation awards 2025.

Til toppen